ANNE SÜTÜ MUADİLLERİNİN PAZARLANMASIYLA İLGİLİ ULUSLARARASI YASA (MAMA KODU)
1981
YASANIN AMACI ;
- Emzirmenin korunması ve yaygınlaştırılması,
- Anne sütü muadillerinin yeterli bilgilendirme ve uygun pazarlama yöntemleriyle dağıtımının sağlanması,
- Anne sütü muadillerinin uygun kullanımını sağlayarak, bebeklerin güvenli ve yeterli besin almalarına katkı sağlanması.
YASANIN KAPSAMI ;
• Yasa, aşağıdaki maddelerin pazarlanması ve bununla ilgili faaliyetleri kapsar ;
-Formüle bebek maması dahil anne sütü muadilleri,
-Aynen ya da ilavelerle, kısmen ya da tamamen anne sütü yerine kullanılmasının uygun olduğu söylenerek pazarlanan ya da başka biçimde tanıtılan, biberonla verilebilecek ek gıdalar dahil diğer süt ürünleri, yiyecek ve içecekler ,
-Biberonlar ve emzikler
• Tüm bu ürünlerin kalitesi ve arzı ile kullanımına ilişkin bilgileri kapsamaktadır.
Yasa 11 maddeden oluşmaktadır :
Maddelerin konuları ise
1.Yasanın amacı
2. Yasanın kapsamı
3. Tanımlar
4.Bilgi ve eğitim
5.Kamuoyu ve anneler
6.Sağlık sistemleri
7.Sağlık görevlileri
8.Üreticiler ve dağıtımcıların istihdam ettiği kişiler
9.Etiketleme
10. Kalite
11.Uygulama ve izleme
ANNE SÜTÜ YERİNE KULLANILAN ÜRÜNLERİN PAZARLAMASI İLE İLGİLİ ULUSLARARASI YASANIN ÖNEMLİ NOKTALARI
• Anne sütü yerine kullanılabilecek ürünlerin reklamı yapılmaz
• Bu ürünlerin örnekleri veya kullanılan malzemelerin serbest bir şekilde dağıtılmaz
• Sağlık personeli tarafından bu ürünler önerilmez
• Mama firmasının pazarlama personeli ile anneler arasında bağlantı kurulmaz
• Sağlık çalışanlarına mama örnekleri veya hediyeler verilmez
• Afişlerde ve mamaların etiketlerinde, mamayla beslenmenin en ideal (mükemmel) olduğunu gösterir biçimde bebeklerle mamaların bir arada resimleri bulunmaz.
• Sağlık çalışanlarını mamalar hakkında bilimsel ve tam (olaylara dayanan) bir şekilde bilgilendirilmelidir
• Etikette, mama ile beslenme hakkında bilgi, anne sütünün yararları ve mama ile beslenmenin zararları ve maddi masrafı belirtilmelidir.
• Bebekler için kullanımı zor ürünler desteklenmez.